Sound check....1 2 3..

Tuesday, September 28, 2010

solat...!!!! SoLaT....!!!


Allah berfirman: 

" Hai orang-orang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar "

                                                                                                                  ( al-baqarah ; 153 )

Apabila ketakutan melingkari perasaan. kesedihan menyerbu anda dan kegelisahan menyelimuti anda, maka bersegeralah berdiri untuk melaksanakan solat.

dengan izinNya jiwa anda akan kembali tenteram dan hati anda akan kembali damai. ini kerana, solat merupakan wadah terbaik untuk menghancurkan bangunan kesedihan dan kegelisahan. 

Nikmat yang paling besar jika kita menyedari adalah solat lima waktu sehari semalam. ia merupakan sarana menghapus dosa-dosa kita dan akan mengangkat darjat kita.

Solat juga akan memperbaiki keadaan diri kita, memberikan rasa aman dan ketenangan kepada kita, lantas merupakan penawar terbaik untuk diri dan jiwa kita agar terhindar pelbagai penyakit fizikal mhupun hati.

Justeru, hampirkanlah diri kita dengan solat sebagai amalan rutin agar segala fadhilatnya dapat meresap ke seluruh jasad dan jiwa kita.

Firman Allah :

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu hendak melaksanakan solat, maka basuhlah wajahmu dan tanganmu sampai ke siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kedua kakimu sampai ke dua mata kaki. jika kamu junub mandilah. dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air (kakus) atau menyentuh perempuan, maka jika kamu memperolehi air, maka bertayamumlah dengan debu yang baik(suci) ; usaplah wajahmu dan tanganmu dengan debu itu. Allah tidak ingin menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak Membersihkan kamu dan Menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, agar kamu bersyukur.

                                                                                                         ( al-Maidah : 6 ) 


syukran....~ ~ ~



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...